2009-01-23

Muzyka współczesna w Krakowie

W trakcie trwania koncertu przewidziane są najnowocześniejsze techniki organizacji widowni, techniki sceniczne, dźwiękowe i oświetleniowe.

Najmocniejszym akcentem festiwalu będzie zapewne jego finał. 19, 20 i 21 września w nowohuckim kombinacie wystąpi bowiem zespół Kraftwerk. - To prawdziwa ikona muzyki elektronicznej. Zespół, który dał podwaliny pod muzykę techno i ambient. To dla nas zaszczyt, że możemy współpracować z takimi artystami - nie kryją radości organizatorzy Sacrum Profanum.

W 2007 r. wybitni wykonawcy i zespoły zaprezentowali dzieła m.in. G. Gershwina, P. Glassa, J. Cage'a, M. Davisa oraz L. Bernsteina. Widoczny zwrot wydarzenia w stronę muzyki współczesnej i awangardowej ujawnił się podczas ostatniej amerykańskiej edycji w 2007 roku.

W fabryce i kombinacie- Kiedy muzycy Ensemble Modern dowiedzieli się, że mają wystąpić w Fabryce Schindlera, zaproponowali, by zadyrygował nimi Ilan Volkov, szef BBC Scottish Symphony Orchestra, urodzony w Tel Awiwie Żyd. I tak w koncert wkradła się pewna metafizyka: Żyd i Niemcy zagrają niemiecką muzykę w historycznej fabryce Oskara Schindlera - dodaje Berkowicz.

W Krakowie dzieła niemieckiego twórcy wykonają słynące z najlepszych interpretacji muzyki współczesnej zespoły Asko i Schönberg Ensemble (18 września), Ensemble Modern (15 września), Theatre of Voices pod kierownictwem Paula Hilliera (16 września) oraz London Sinfonietta (17 września).

14 września imprezę zainauguruje występ znakomitej śpiewaczki Ute Lemper, nazywanej następczynią Marleny Dietrich i Edith Piaf. Wraz z prowadzoną przez Marca Minkowskiego orkiestrą Sinfonietta Cracovia wykona utwór Die Sieben Todsünden (Siedem grzechów głównych) Weilla. W programie zabrzmi też jego II symfonia.

Formuła przedsięwzięcia oparta jest na prezentacji arcydzieł muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej w odniesieniu do fundamentalnej roli wzajemnie przecinających się w muzyce XX w. motywów sacrum i profanum, a także do kryterium geograficznego. Wokół tych osi koncentrują się poszczególne edycje Festiwalu poświęcone kolejno muzyce: Wiednia, Francji, Rosji, USA.

Festiwal Sacrum Profanum to jedno z najciekawszych cyklicznych wydarzeń muzycznej jesieni. Świadczy o tym dynamiczny rozwój imprezy, a także wysoka ocena krytyki w rankingach czołowych wydarzeń muzycznych w Polsce i w Europie.
- Festiwal Sacrum Profanum jest częścią programu Sześć Zmysłów, promującego dziewięć najważniejszych wydarzeń artystycznych odbywających się w Krakowie - podkreśla Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny festiwalu i pełnomocnik prezydenta ds. kultury i promocji miasta.

Sacrum-Profanum jest festiwalem muzyki poważnej, organizowanym w trzecim tygodniu września w Krakowie. Festiwal po raz pierwszy odbył się w 2003 roku. Z czterodniowej imprezy obejmującej 4 koncerty rozrósł się do tygodniowego święta muzyki. Zwieńczeniem każdej edycji Festiwalu są widowiska organizowane w jednej z hal dawnej huty im. T. Sendzimira, mające na celu konfrontację klasyki z postindustrialną przestrzenią.

Spośród polskich wykonawców Festiwal gościł najważniejszych dyrygentów, solistów, zespoły kameralne i symfoniczne, a także wykonawców polskich, jak choćby Tomasz Stańko, Leszek Możdżer, Kwartet Śląski, Sinfonietta Cracovia czy Sinfonia Varsovia.

W nietypowych, postindustrialnych przestrzeniach wystąpią najwyżej cenione niemieckie zespoły m.in.: musikFabrik, Ensemble Modern, prekursor współczesnej muzyki elektronicznej - Kraftwerk oraz z Ute Lemper - gwiazde prezentującą międzywojenną niemiecką piosenkę kabaretową, niezrównana interpretatorka twórczości Kurta Weilla.

Poszczególne edycje festiwalu ukazują działalność wybranych grup twórców w układzie geograficznym (np. Wiedeń-Austria, Rosja, Francja). Ważnym aspektem programowym jest prezentacja kompletnych grup utworów w twórczości poszczególnych kompozytorów, szczególnie w kontekście form i obsady (np. komplet triów fortepianowych Schuberta, komplet koncertów wiolonczelowych Szostakowicza). Bezprecedensowymi wydarzeniami festiwalowymi są koncerty w obiektach poprzemysłowych. Szeroko zakrojona promocja muzyki klasycznej prezentowana właśnie w taki sposób jest ewenementem na skalę europejską.

Brak komentarzy: